Systems Engineering in het hart van Amsterdam

De openbare ruimte aan de centrumzijde van station Amsterdam Centraal* wordt compleet vernieuwd. Het wordt er overzichtelijker, met minder auto’s en bussen en meer ruimte voor voetgangers en fietsers. Het realiseren van zo’n klus, in een enorm druk en relatief klein gebied, is complex en tijdrovend. Voor het projectmanagement koos de gemeente Amsterdam voor de ‘Systems Engineering’-aanpak. Technisch manager bij de gemeente Michael Prinsen en consultant Martin van de Ven (van het externe bureau How2SE) vertellen waarom deze werkwijze, in de context van het project, nu al zijn meerwaarde bewijst.


De openbare ruimte rond Amsterdam Centraal wordt een stuk overzichtelijker. Er is geen gemotoriseerd verkeer meer aan de centrumzijde van het station. De bussen en taxi's stoppen nu aan de IJzijde, waardoor bewoners en bezoekers meer ruimte hebben. De trams blijven aan de centrumzijde, maar de sporen en haltes worden wel vernieuwd en geschikt gemaakt voor langere trams en gehandicapten. Er komt meer water, met eronder een reusachtige stalling voor 7.000 fietsen, en nieuwe aanlegsteigers voor de rondvaartboten. De Westertoegang is reeds verdiept, zodat bussen gemakkelijker het centrum kunnen bereiken. De Middentoegangsbrug tussen het Stationsplein en het Damrak wordt verbreed. En het hele gebied zal er anders uit gaan zien met overal mooie materialen, zoals natuursteen en hout.


Dankzij project ‘De Entrée’ verbetert de leefbaarheid en bereikbaarheid aan de centrumzijde van het centrale station. Maar daarvoor moet veel werk worden verzet. De uitdaging: hoe bouw je al die onderdelen, op een ‘postzegel’ midden in het drukste stuk Amsterdam, terwijl het dagelijks leven door moet blijven gaan? Hoe bereik je dat de neuzen van alle betrokkenen dezelfde kant op wijzen? En hoe voorkom je dat het geheel ontaardt in een gebed zonder eind, met verschuivende deadlines en oplopende kosten?

 

Systematisch en haarscherp

Om die vragen te beantwoorden koos de gemeente voor het projectmanagement een moderne aanpak: Systems Engineering, “een systematische manier van werken en denken, om haarscherp in beeld te krijgen wat we willen en wat we moeten vragen aan onze aannemers”, zo zorgt technisch manager Michael Prinsen voor een eerste definitie.


Bij het werken volgens Systems Engineering krijgt de gemeente ervaren en deskundige hulp van How2SE. Martin van de Ven werkt er als senior consultant: “Een van de kernbegrippen binnen de Systems Engineering-aanpak is uiteraard ‘systeem’. Een project als dit is op zich al een systeem. Het maakt deel uit van een groter geheel, namelijk het ‘systeem’ dat wordt gevormd door de stad Amsterdam, en in het bijzonder de directe omgeving van het Stationseiland. De werkzaamheden moeten worden ingepast in die omgeving, ofwel het Stationseiland en de aangrenzende stad. Denk bijvoorbeeld aan de trams en de tramrails, de verkeerslichten en het wegennet.”

 

Geen magisch poeder

Om dat te bereiken, helpt werken volgens Systems Engineering bij het maken van goede afspraken en grip houden op een project. Martin: “Het gaat om afbakening, om scherpe keuzes, om heldere afspraken die niet multi-interpretabel zijn.” Michael: “Systems Engineering is geen magisch poeder dat je over een project strooit, waarna alles vanzelf goed komt. Het is een complete manier van werken. Ik zou het willen omschrijven als expliciet en traceerbaar, en het gezamenlijke, projectoverstijgende belang dienend.”


Michael zegt ook dat Systems Engineering “de pijn naar voren trekt”. “Daarmee bedoel ik dat vooral in het eerste stadium veel werk wordt verzet, om later misverstanden, vertragingen en hoge kosten te voorkomen. Een heel belangrijk onderdeel van Systems Engineering is het maken van goede afspraken met stakeholders, belanghebbenden. Die kun je bij De Entree grofweg opdelen in twee categorieën: gebruikers en beheerders. De eerste zijn onder meer GVB, NS, reizigers, rederijen, hoteleigenaars en horeca-exploitanten. De tweede zijn vooral de gemeentelijke diensten en een aantal private partijen.”


“Met alle stakeholders hebben we uitvoerig gesproken, en blijven we in gesprek, om in beeld te krijgen wat hun wensen zijn en wat zij verwachten”, gaat Martin verder. “Dit betekent uiteraard niet dat iedereen zijn zin krijgt. Maar je bouwt wel vanaf het vroegste stadium begrip en een vertrouwensband op. Dat helpt bij een goede samenwerking. Gezamenlijk breng je in kaart wat iedereen doet, wenst en nodig vindt. Vervolgens kunnen we daar bij de verdere planvorming en het opstellen van de contracten met aannemers rekening mee houden – of we zoeken naar een middenweg.”


Balans tussen afspraken en vrijheid

Bij dat alles gaat het ook om het vinden van een balans, aldus Michael, “tussen het vastleggen van afspraken en het geven van vrijheid aan de aannemer. Zoals we allemaal weten, is de tijd van de ivoren toren en het dichttimmeren van contracten voorbij. Maar anderzijds is té veel leunen op de creativiteit van de aannemer ook niet altijd wenselijk. Neem, hier, bijvoorbeeld de tijdelijke aanlegsteigers voor de rondvaartboten. De stakeholders daarbij zijn uiteraard de rederijen. Wij hebben hen gevraagd wat zij nodig hebben – hoe leggen zij aan, hoe verkopen zij hun product – en de hoofdlijnen vastgelegd. De aannemers kunnen binnen die afbakening aan de slag.”


En soms is het beter om een flink deel van het werk door de gemeente zelf te laten doen. Michael geeft weer een voorbeeld vanuit De Entree: “We hebben besloten dat een private partij prima kan zorgen voor de technische onderdelen van de verkeerslichten, maar dat wij het inregelen ervan het beste zelf kunnen doen, hier bij Verkeer en Openbare Ruimte. Daarmee sluit dit onderdeel van De Entree aan op het grotere systeem, ofwel de manier waarop de verkeerslichten in de rest van Amsterdam werken.”


Martin en Michael zeggen dat zij, nu de uitvoering van het werk op gang begint te komen, de voordelen van Systems Engineering duidelijk ervaren. “Het mes snijdt aan twee kanten. Zowel het technisch beheer als de relaties met stakeholders zijn beter dan dat ze zouden zijn zonder de toepassing van Systems Engineering. Het houdt de vaart erin en de afspraken zijn helder. Dit is de eerste keer dat we in Amsterdam op deze manier, en op deze schaal, met de aanpak werken, maar het smaakt beslist naar meer.”

Meer informatie over het project: www.amsterdam.nl/deentree

 

Ingenieursbureau Amsterdam

Ingenieursbureau Amsterdam is dé partner binnen de gemeente Amsterdam op het gebied van inkoop, techniek en projectrealisatie in grond, weg- en waterbouw. Het bureau beschikt over expertise op het gebied van civiele constructies, water en deltatechnologie, stedelijke inrichting en milieu, infrastructuur en verkeersadvies en project- en contractmanagement. Met grote ambitie voor de stad adviseert en stuurt Ingenieursbureau Amsterdam projecten van idee tot uitvoering.

www.amsterdam.nl/ingenieursbureau


door Emanuela Zanetti 6 mei 2024
Nieuwe How2SE Collega - Adrianne van Luijk
door Emanuela Zanetti 1 december 2023
Nieuwe How2SE Collega - Maarten Velner
19 april 2023
Metrolijn Rotterdam - Hoek van Holland is in gebruik genomen.
door Emanuela Zanetti 16 februari 2023
Systems engineering in de infrastructuur sector, het lijkt inmiddels de gewoonste zaak van de wereld. Werken met klanteisen, systeem eisen, verificatie en validatie. Voor het dynamisch deel komen systeemarchitectuur en model based SE ( MBSE ) steeds meer in zicht. Waarom moesten we SE ook alweer toepassen? Op het INCOSE symposium van 2022 is een paper* gepubliceerd met empirisch bewijs dat SE in grote infrastructuurprojecten een significante bijdrage levert aan een betere kost ratio, oftewel de verhouding tussen verwachte en werkelijke kosten. Op basis van gegevens over 70 projecten met civiele werken van diverse groottes blijkt dat er een duidelijke correlatie is tussen de investering in tijd en geld voor systems engineering en verlaagde afwijking van verwachte kosten. Voor projecten met zulke grote risico’s willen we het dus heel graag in één keer goed doen, ook voor onze omgeving, moeten we eerst goed na te denken om daarna gericht te werk te kunnen gaan. De vraag rijst dan al snel of we in Nederland al optimaal bezig zijn. Vaak wordt systems engineering toch ervaren als een verplicht nummer en administratief proces of uitsluitend als een contractueel instrument. Er is in de sector nog voldoende te winnen als we de mindset kunnen veranderen en aan kunnen tonen dat ook civiele projecten nog veel gestructureerder aangevlogen kunnen worden. Om te laten zien hoe de sector nog stappen vooruit kan zetten, werkt How2SE bij Lantis voor de Rechteroever van Antwerpen hard aan de implementatie van een integraal werkend systeem en het ontwikkelproces dat dit ondersteund. * Titel: Benefits of Systems Engineering in Large Infrastructure Projects: the much-anticipated empirical proof. Gepresenteerd op het INCOSE 32rd annual international symposium. Copyright © 2022 Jaume Sanso Ferrer & David Martín Rodríguez van SENER Engineering
18 januari 2023
Wat ga je doen? Je komt te werken bij een toonaangevend bedrijf dat ondersteunt bij grote infrastructurele projecten. Onze consultants werken voor onder andere het megaproject Oosterweelverbinding waarbij zij toezien op het correct toepassen van Systems Engineering. Met Systems Engineering brengt How2SE complexe projecten gestructureerd tot stand. Je werkzaamheden: Als medior Systems Engineer ondersteun je deelprojecten en rapporteer je aan de Senior Systems Engineer. Je bent helemaal thuis in systeemdenken en werkt graag gestructureerd aan Engineering Werkpakketten (EWP’s). Een aantal van je werkzaamheden zijn: Verwerken van de gedefinieerde EWP’s in Relatics en koppeling van de ontwerppakketten. Volgordelijkheid van EWP’s opstellen in samenspraak met Technisch Manager (TM) om tot een ordelijke planning te komen. Opdrachtomschrijving voor het Engineering Werkpakket (EWP) verwerken i.s.m. met Contract Manager (CM) en Technisch Manager (TM). Eisen koppelen op ontwerppakketten en de Technisch Manager (TM) helpen te beoordelen of deze compleet zijn. Zo nodig eisensets compleet maken met de eigenaren van voorgaande werkpakketten. Behandelen van wijzigingen (afstemmen aangepaste eisen, registreren van voorstellen tot afwijking/issues) gedurende de uitvoering van Engineering Werkpakketten (EWP’s). Indien nodig het Verzoek tot Wijziging proces Verzoek tot Wijziging (VTW)) starten en begeleiden. Ingangscontrole werkpakket opleveringen. Resultaten van werkpakketten beoordelen op minimale kwaliteit i.e.: controleren van V&V rapport met koppelingen naar bewijsdocumenten en controleren uitgaande eisen van de decompositie. Organisatie van de kwaliteitscontrole, reviews en vrijgaven van Engineering Werkpakket (EWP’s) organiseren i.s.m. Technisch Manager (TM) en toets coördinator. Ingangscontrole van plan van aanpak opdrachtnemer inclusief Verificatie & Validatieplan. Beoordelen of dit plan voldoet aan de minimale kwaliteit i.e.: decompositie in lijn met Object Type Library (OTL), valide verificatieplan per eis en gepland bewijsdocument, document planning in tijd. Wat vragen we van jou? Je hebt affiniteit met systeemdenken. Onze Systems Engineers stappen graag over de grenzen van hun eigen vakgebied heen. Door zich in andere vakgebieden te verdiepen kunnen ze goed de samenhang in beeld brengen. Je bent vasthoudend, actief en een doener want bij How2SE werk je in samenspraak met een projectteam. Je bent daarnaast ook voldoende weerbaar en vasthoudend om het team aan de processtructuren te houden. Je hebt bij voorkeur ervaring met Relatics bij het beheren van systemeemconfiguratie. Je weet feilloos de voordelen hiervan uit te leggen en te voorkomen dat collega’s terugvallen in Excel management. Je hebt kennis van Requirements Management en Verificatie Management. (Heb je deze ervaring niet? Geen probleem, we zorgen er dan voor dat je direct een training kan volgen zodra je bij ons komt werken.) Requirements management; je kan moeiteloos eisen opschrijven en de kwaliteit ervan beoordelen. Verificatie management; je hebt ervaring met het opstellen van verificatieplannen en -rapporten en kan als zodanig goed beoordelen of de aantoonbaarheid van de eisen geborgd is. Kennis van het project Oosterweelverbinding is een pré. Je kan bij voorkeur de structuren Object Type Library (OTL), Work Breakdown Stucture (WBS), Raakvlakken, A-site, BIM360, Relatics, van het oosterweelproject snel te begrijpen en de processen (bijvoorbeeld Engineering werkpakket, Verzoek tot Wijziging) te doorgronden. 5 – 10 jaar ervaring met grote GWW-projecten (>100 mln. Euro) en de toepassing van SE Full time beschikbaarheid Wat bieden we jou? Samenwerking met experts op dit vakgebied waarmee je de volgende stap zet in je eigen ontwikkeling. Kennismaken met de ontwikkeling van complexe verkeersinfrastructuur systemen. Flexibiliteit om je werkuren naar eigen inzicht in te delen. Informele werksfeer. Marktconform salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden passend bij jouw werkervaring. Intern trainingsprogramma. 0,8 FTE functie met goede werk/privé verhouding. Waar ga je werken? De consultants van How2SE zijn gespecialiseerd in het begeleiden van complexe projecten op basis van Systems Engineering (SE). SE is een beproefde methodiek die helpt projecten beter beheersbaar te maken en effectiever in te richten. Kern van SE is het op efficiënte wijze tot stand brengen van een goed werkend systeem. SE biedt zekerheid, duidelijkheid, veiligheid, tijdwinst en kostenbesparing, en zorgt ervoor dat het eindresultaat beter aansluit bij de behoefte (eisen) van de opdrachtgever en de gebruiker. Op deze manier werken alle partijen samen naar het gemeenschappelijke doel. How2SE begeleidt complexe projecten voor middelgrote en grote opdrachtgevers, onder meer Rijkswaterstaat, ProRail, Lantis en andere overheden, maar ook industrie partijen als Shell en Roche Diagnostics. Heb je interesse? Reageer dan meteen door te klikken op de sollicitatiebutton of mail je CV met begeleidend schrijven naar: info@how2se.nl . Voor vragen kan je bellen met Martin van de Ven op 06 10936998 of kijk op onze website www.how2se.nl Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.
3 januari 2023
De Zakelijke Podcast met Martin van de Ven
5 december 2022
Nieuwe How2SE Collega's - Martin Kreuk & Kris Dik
door 8 maart 2022
Bijdrage How2SE in IRSE News maart 2022
door 7 februari 2022
Lancering INCOSE Systems Engineering Vision 2035 tijdens internationale workshop
17 januari 2022
Nieuwe How2SE Collega - Fabian van Langevelde
Meer posts
Share by: